Mysig men oslipad feelgood

Titel: Det lilla bageriet vid strandpromenaden (eng: Little Beach Street Bakery)

Författare: Jenny Colgan

Genre: Feelgood, kärlek, börja om

Handling

Pollys företag med pojkvännen sen sju år går i sank, och det gör förhållandet också. Utblottad, stressad och skamsen hyr hon på impuls tillfälligt in sig i ett ruckel på en liten ö med en bro som försvinner under tidvattnet. Hennes kärlek till att baka, lugnet, och nya bekantskaper blir början på något nytt.

Recension

Efter att ha blivit helt förälskad i Den lilla bokhandeln runt hörnet bestämde jag mig för att mitt nästa feelgood-projekt skulle bli hennes första lilla-verksamhet-bok. Min tanke var att den första boken borde vara ännu bättre, eftersom det var en fräsch idé och uppföljare kan bli lite som en tråkigare kopia. Dock glömde jag bort att författare utvecklas!

Som väntat kände jag igen många element från Bokhandeln. Det gamla livet går åt skogen, det bär ut i en liten by, det finns en massa karlar, en bästis från stan, ett intresse som blir ett jobb etc. Men i den här har många saker inte fallit på plats. Användandet av versaler känns lite klumpigt, huvudpersonens personlighet från innan blir lite otydlig (hur mycket förändras hon?), och relationerna känns en aning för hastiga, och hennes beslut att ta sig till obygden kändes inte lika logiskt. Lunnefågeln känns lite krystad. Sen tar det ett tag för mig att förstå mig på huvudpersonen, men det är mer mitt problem än bokens, känner jag.

Jag tyckte också mycket mer om Skottland än Mount Polbearne. Men det kan vara utgångspunkten. Mount Polbearne hade lite fientlighet lokalinvånare, och är allmänt nedgånget och bortglömt. I Skottland fanns en mer uppenbar skönhet och lokal gemenskap som fångade mig mycket mer.

Romansen blir mot slutet mest dum, men jag hade ju problem med slutet av Bokhandeln också.

Det fanns dock ett väldigt unikt och oväntat element i den här boken. Sorg. Någonstans där i mitten grät jag floder, och det ska författaren ha eloge för. Det kändes äkta och nära.

Sammanfattning

Författaren har utvecklats sen den här boken, som känns lite mer konstlad än den senade Den lilla bokhandeln runt hörnet. Karaktärerna var lite svårbegripliga och ändrade sig snabbt. En helt okej bok, men jag blev inte lika medryckt.

//Ellinor

Lämna en kommentar